Digitale produktpass

Publisert

Digitale produktpass er en del av EUs Green Deal. Gjennom Økodesignforordningen som ble vedtatt i EU i juli 2024 kommer det krav om digitale produktpass for en rekke produkter. For byggevarer er det også forankret i den nye byggevareforordningen som ble publisert i desember 2024. 

Formålet med digitale produktpass er å fremme mer bærekraftig produktsjon og muliggjøre overgangen til sirkulær økonomi. De digitale produktpassene vil sikre at viktig informasjon om produktets opphav, produksjon, ytelser og klima- og miljøpåvirkning følger varen. Dette er nyttig informasjon for forbrukeren og vil også kunne gjøre myndighetenes produkttilsyn med effektivt.

For byggevarer vil for eksempel ytelses- og samsvarserklæringer inngå som en del av denne informasjonen. Det skal også deklareres klimafotavtrykk for varen. Gjennom såkalte CPR Acquis -prosesser jobbes det nå med å følge opp den nye byggevareforordningen, der det utformes nye standardiseringsforespørsler til det europeiske standardiseringsorganet CEN. Gjennom standarder og/eller delegerte rettsakter vil det etterhvert komme konkrete krav som skal danne grunnlaget for ytelseserklæring for ulike produkter, og for hvordan klimaegenskaper, brannegenskaper og innhold av farlige stoffer skal deklareres.  

Det pågår også et arbeid med selve "formatet" til de digitale produktpassene. Passene skal omfatte en rekke ulike typer produkter -  fra tekstiler, til elektronikk og byggevarer. Arbeidet med å utforme selve DPP-systemet skjer i den internasjonale standardiseringskomiteen JTC24, og følges opp i den norske speilkomiteen SN/K 624 Digitalt Produktpass

Det pågår også et arbeid i EU med å avklare hvordan digitale produktpass skal tilpasses byggevareforordningen. Her er ulike alternativer til vurdering, både en egen EU-varedatabase og mer desentraliserte løsninger der rammeverket for de digitale produktpassene for byggevarer kan tas i bruk av en rekke systemleverandører.