Bedriftskritisk personell må slippe karantene ved innreise

Pressemelding fra Treindustrien 8. mai 2020

Bedriftskritisk personell bør slippe karantene

Mange industribedrifter har behov for servicepersonell fra Europa for å holde maskinparken i stand. Disse må slippe karantene ved innreise, mener Treindustrien.

- Industrien går nå inn i den viktigste tiden av året med vedlikehold av maskinparken. Svært mange av maskinene er produsert i Danmark, Tyskland og andre land i Europa. Det er helt nødvendig at servicepersonell fra disse landene slipper inn i Norge for å utføre serviceoppdrag, sier Heidi Finstad, administrerende direktør i Treindustrien.

- Det sier seg selv at det er behov for reparasjoner, service, bytte og vedlikehold av maskiner og produksjonsutstyr for å kunne holde produksjonen oppe, tilføyer hun.

Arbeidstakere fra EU/EØS-land som skal utføre oppdrag i Norge er nå underlagt karantene ved innreise til Norge. Når man nå går fra en nedstenging til en gradvis gjenåpning av Norge, vil det være et viktig tiltak å lempe på karantenekravene ved innreise for bedriftskritisk personell. Treindustrien understreker at smitteverntiltak i bedriftene selvfølgelig må følges opp på vanlig måte og i tråd med retningslinjene for smittevern som følge av koronasituasjonen.